Articles and book chapters


(1) «Responses to Vulnerability in Kazuo Ishiguro’s Klara and the Sun (2021). » Ed. Pier Paolo Piciucco. Contemporary Vulnerabilities. Torino: Nuova Trauben, 2023. 253-66. 

(2) «Tasting with Words in Ben Okri’s The Famished Road and Chimamanda Ngozi Adichie’s Half of a Yellow Sun. » Eds. Annette Kern-Stähler and Elizabeth Robertson. Literature and the Senses. Oxford Twenty-First Century Approaches to Literature. Oxford: Oxford University Press, 2023. 320-38. PDF.



(3) «The Ishiguro Archive. » Ed. Andrew Bennett. The Cambridge Companion to Kazuo Ishiguro. Cambridge: Cambridge University Press, 2023. 91-107.




(4) « The Precarious Balance of Refugees: Rupture and Connectivity in Mohsin Hamid’s Exit West (2017) and Helon Habila’s Travelers (2019). » Sillages critiques 32 (2022).


(5) «‘Survivors all’: Affirmative Connections in Novels by Julian Barnes and Caryl Phillips. » In The Ethics of Survival in Contemporary Literature and Culture. Eds. Rudolf Freiburg and Gerd Bayer. London: Palgrave Macmillan, 2021. 69-87.


(6) « Anita Brookner and Julian Barnes: Paths Crossing. » Études Anglaises 74.2 (April-June 2021): 220-229.


(7) « ‘Ne pas la boucler avec Flaubert’ : l’obsession perpétuelle de Julian Barnes. » D’après Flaubert. Éds. Eric Dayre et Florence Godeau. Paris : Éditions Kimé, 2021. 141-160. [ré-édition]


(8) « Julian Barnes. » In The Wiley Blackwell Companion to Contemporary British and Irish Literature. Ed. Richard Bradford. Chichester: John Wiley & Sons, 2021. 149-158.


(9) « Le Perroquet de Flaubert de Julian Barnes : genèse d’une passion littéraire. » Flaubert (online) 24 (Dec. 2020).


(10) « Reading the Archives: the Construction of Character in Julian Barnes’s Talking It Over and Love, etc. » Çankaya University Journal of Humanities and Social Sciences 14.2 (Dec. 2020): 141-157. 


(11) «Julian Barnes. » In Oxford Bibliographies in British and Irish Literature. Ed. Andrew Hadfield. New York: Oxford University Press, 2020.


(12) « “My favourite sort of rain”: Drizzle and Downpour in the Fiction of Julian Barnes, Jonathan Coe and Graham Swift. » Le Temps qu’il fait dans la littérature et les arts du monde anglophone. Eds. Jean-Pierre Naugrette et Catherine Lanone. Paris: Éditions Honoré Champion, 2019. 85-97.


(13) « De l’autre côté du silence dans la Province du Cap: The Slave Book (1998) de Rayda Jacobs. » L’esclavage oriental et africain au regard des littératures et des arts (XVIIIe-XXe siècles). Eds. Sarga Moussa et Daniel Lançon. Paris: Presses Sorbonne Nouvelles, 2019. 243-256.


(14) « Pastiche, Collage and Bricolage: Caryl Phillips’s Hybrid Journal and Letters of a Slave Trader in Crossing the River. » ARIEL 49.2-3 (2018): 119-148. (full text)


(15) « Gothic Horror and Haunting Processes in Jonathan Coe’s Number 11. » Jonathan Coe: Contemporary British Satire. Ed. Philip Tew. London : Bloomsbury, 2018. 169-184.


(16) « Ne pas la boucler avec Flaubert » : l’obsession perpétuelle de Julian Barnes. » Flaubert dans la ville. Images et textes. Dir. Sandra Glatigny. Rouen : Presses Universitaires de Rouen et du Havre, 2017. 119-133.


(17) « Taiye Selasi: to be or not to be Afropolitan. » Études britanniques contemporaines 51 (Dec. 2016). DOI : 10.4000/ebc.3478


(18) « Jonathan Coe’s Like a Fiery Elephant. The Story of B.S. Johnson: A Dialogue with Biography. » Biography 39.2 (Spring 2016): 128-144. (PDF)


(19)  « “Where Is the Voice Coming From?” A Question of Origins in Alice Munro’s Dance of the Happy Shades. » “With a roar from underground”: Alice Munro’s Dance of the Happy Shades. Eds. Corinne Bigot and Catherine Lanone. Presses Universitaires de Paris Ouest, 2015. 19-33.


(20) « The Way We Live Now: Jonathan Coe’s Re-evaluation of Political Satire.» Études anglaises 68.2 (avril-juin 2015) : 156-169. URL: https://www.cairn.info/revue-etudes-anglaises-2015-2-page-156.htm


(21) « Landscapes Within, Landscapes Without: The Forest and Other Places in Ben Okri’s The Famished Road. » Études britanniques contemporaines 47 (Dec. 2014), mis en ligne le 01 novembre 2014, consulté le 27 janvier 2015. URL : http://ebc.revues.org/1974


(22) « Zadie Smith’s NW or the Art of Line-crossing. » E-rea 11.2 (July 2014), mis en ligne le 15 juillet 2014, consulté le 27 janvier 2015. URL : http://erea.revues.org/3892


(23) « Zadie Smith’s NW: the novel at an ‘anxiety crossroads’? » Études britanniques contemporaines 45 (Dec. 2013), mis en ligne le 30 septembre 2013, consulté le 27 janvier 2015. URL : http://ebc.revues.org/996


(24) « A Voice without a Name: Choruses and Storytellers in Ben Okri’s The Famished Road. » Commonwealth Essays and Studies 35.2 (Spring 2013) : 79-89.


(25) «  “Colonel Mustard, in the billiard room, with the revolver”: Jonathan Coe’s What a Carve Up! as a Postmodern Whodunit. » Études Anglaises 64.4 (Oct.-Dec. 2011): 427-438.  URL: https://www.cairn.info/revue-etudes-anglaises.htm (PDF)


(26) « B.S. Johnson ou l’équilibre de l’écart. » Sillages critiques 12 (2011): 1-23. Mis en ligne le 13 octobre 2011, consulté le 27 janvier 2015. URL : http://sillagescritiques.revues.org/2237


(27) « B.S. Johnson’s The Unfortunates: Revisiting the Elegy. » Études britanniques contemporaines 41 (Dec. 2011): 119-133. URL : https://ebc.revues.org/2353


(28) « “A preference for things Gallic”: Julian Barnes and the French Connection. » Julian Barnes. Eds. Sebastian Groes and Peter Childs. New York: Continuum / Contemporary Critical Perspectives Series on British novelists, 2011. 37-50. Full text


(29) « A Fat Man on a Beach: Conflicting Horizons in B.S. Johnson’s Work. » Études britanniques contemporaines 40 (June 2011): 41-52. URL : https://ebc.revues.org/2371


(30) « Janet Frame’s “leafless cloudy secrets”: Of Blackbirds and Butterflies in The Lagoon and Other Stories. »Chasing Butterflies. Janet Frame’s The Lagoon and Other Stories. Ed. Vanessa Guignery. Paris: Éditions Publibook Université, 2011. 13-29.


(31) « Le granit et l’arc-en-ciel : réflexions sur l’art biographique dans le roman britannique contemporain. » Pierres gravées, chiffres d’une voix. Mélanges offerts à Michel Viel. Paris : Éditions du Relief, 2011. 263-274.


(32) « B.S. Johnson’s The Unfortunates: Celebrating the Chaos. » Critical Engagements: a Journal of Criticism and Theory 4.1-2 (Spring/Summer 2010 and Autumn/Winter 2010/2011): 109-128.


(33) « Photography, Trauma and the Politics of War in Beryl Bainbridge’s Master Georgie. » Neo-Victorian Tropes of Trauma: The Politics of Bearing After-Witness to Nineteenth-Century Suffering. Eds. Marie-Luise Kohlke and Christian Gutleben. Amsterdam/Atlanta: Rodopi, 2010. 191-216.


(34) « Is there a Story in Janet Frame’s The Lagoon and Other Stories? »Études Anglaises 63.3 (juillet-septembre 2010): 305-317. Full text (PDF)


(35) « “Step Across this Line”: Edges and Borders in Contemporary Indian Fiction. »Études Anglaises 62.3 (juillet-septembre 2009): 305-316.Full text (PDF)


(36) « Voices Lost and Regained in Arundhati Roy’s The God of Small Things. » Voices and Silence in the Contemporary Novel in English. Ed. Vanessa Guignery. Newcastle-upon-Tyne: Cambridge Scholars Publishing, 2009. 186-207.


(37) « The Poetics of Voice in Anita Desai’s In Custody. » Revisiting Anita Desai’s In Custody for the Agrégation. Ed. Geetha Ganapathy-Doré. Paris: SARI, 2009. 141-166. (http://www.numilog.com/fiche_livre.asp?id_livre=58981&id_theme=&format=)


(38) « The Art of Vacillation : Photographs in Alain de Botton’s Iconotexts. » Anglistik : International Journal of English Studies 18.2 (Sept. 2007): 175-187.


(39) « David Lodge's Author, Author and the Genre of the Biographical Novel. » Études Anglaises 60.2 (avril-juin 2007): 160-172. Full text (PDF)


(40) « Ethics and Experimentation in B.S. Johnson’s House Mother Normal. » The Ethical Component in Experimental British Fiction since the 1960’s. Eds. Susana Onega and Jean-Michel Ganteau. Newcastle-upon-Tyne: Cambridge Scholars Publishing, 2007. 50-70.


(41) « Untangling the Intertwined Threads of Fiction and Reality in The Porcupine (1992) by Julian Barnes. » Pre- and Post-Publication Itineraries of the Contemporary Novel in English. Eds. Vanessa Guignery and François Gallix. Paris : Éditions Publibook Université, 2007. 49-71.


(42) « The Destabilisation of Genre in Alain de Botton’s Iconotexts. » Études britanniques contemporaines 31 (nov. 2006) : 143-158.


(43) « Voyage au cœur du voyage : The Art of Travel (2002) d’Alain de Botton. » Récits de voyage et romans voyageurs. Aspects de la littérature contemporaine de langue anglaise. Éds. François Gallix, Vanessa Guignery, Jean Viviès et Matthew Graves. Aix-en-Provence : Publication de l’Université de Provence, 2006. 29-44.


(44) « The Book of Mrs Noah (1987) de Michèle Roberts : un roman aux sentiers qui bifurquent. » Études britanniques contemporaines 28 (juin 2005) : 1-19.


(45) « Oranges et pommiers : figures du bovarysme dans Boating for Beginners (1985) de Jeanette Winterson. » Le bovarysme et la littérature de langue anglaise. Éds. Nicole Terrien et Yvan Leclerc. Rouen : Publications de l’Université de Rouen, 2004. 191-207. Full text (PDF)


(46) « Flaubert’s Parrot de Julian Barnes ou le perroquet infidèle de Madame Bovary. » Le bovarysme et la littérature de langue anglaise. Éds. Nicole Terrien et Yvan Leclerc. Rouen : Publications de l’Université de Rouen, 2004. 169-190. Full text (PDF)


(47)« Récritures du Déluge et de l’Arche de Noé dans la fiction contemporaine de langue anglaise (Coover, Findley, Winterson, Roberts et Barnes). » La citation à l’œuvre. Éd. Michael Inchliffe. EREA 2.1 (printemps 2004) : 128-133. www.e-rea.org


(48) « Le Déluge et l’Arche revisités. Figures apocryphes du récit biblique dans cinq ouvrages contemporains de langue anglaise. » Sources (Orléans) 14 (printemps 2003) : 146-176.


(49) « Le spectre des voix dans The God of Small Things d’Arundhati Roy. » Arundhati Roy : The God of Small Things. L’hybridité célébrée. Éd. François Gallix. Reims : Mallard Éditions / Angloscopies, dir. Max Duperray, 2002. 37-62.


(50) « Transfiguration des genres littéraires dans la littérature britannique contemporaine (Jeanette Winterson, Jonathan Coe, Alain de Botton). » Les littératures de genre. Typologie, codes et nouvelles structures. Paris X Nanterre : Confluences XX, 2002. 35-65.

(51) « Sur la piste des perroquets : les figures de la quête dans Flaubert’s Parrot de Julian Barnes. » Flaubert’s Parrot de Julian Barnes “ Un symbole du logos ?”. Éds Antoine Capet, Philippe Romanski, Nicole Terrien et Aïssatou Sy-Wonyu. Rouen : Publications de l’Université de Rouen, 2002. 29-45. Full text (PDF)

(52) « Le narrataire ou le lecteur de l’autre côté du miroir dans Flaubert’s Parrot de Julian Barnes. » QWERTY 11 (oct. 2001) : 167-76.


(53) « “Re-vision” et révision de lhistoire sacrée dans le premier chapitre de A History of the World in 10 ½ Chapters de Julian Barnes. » Alizés (La Réunion) 20 (July 2001) : 67-86.


(54) « Du psittacisme à l’émancipation ? La transtextualité flaubertienne dans Flaubert’s Parrot de Julian Barnes. » Études britanniques contemporaines 20 (juin 2001) : 1-17.


(55) « “My wife ... died” : une mort en pointillé dans Flaubert’s Parrot de Julian Barnes. » Études britanniques contemporaines 17 (déc. 1999) : 57-68.


(56) « Excentricité et interlinguisme dans Metroland et Talking It Over de Julian Barnes. » Études britanniques contemporaines 15 (déc. 1998) : 13-24.


(57) « Palimpseste et pastiche génériques chez Julian Barnes. » Études anglaises 50.1 (1997) : 40-52.

 

Interviews

(1) « Literature and the Indian Working Class: Mridula Koshy in Conversation. » Journal of Postcolonial Writing  59.2 (2023) :242-254.


(2) « Julian Barnes : ‘En 2020, Orwell ne manquerait pas de sujets d’inspiration’. » Revue des deux mondes décembre 2020-janvier 2021 : 8-13.


(3) « An Interview with Ian McEwan », Études britanniques contemporaines 55 (2018): http://journals.openedition.org/ebc/5641


(4) «A Conversation with Ian McEwan. » Études Anglaises 71.3 (July/Sept. 2018): 332-340.


(5) « Salman Rushdie in Conversation. »  Journal of Postcolonial Writing 54.2 (2018): 268-283. Retrieved at http://dx.doi.org/10.1080/17449855.2017.1380070


(6) « Crossing the River: A Conversation with Caryl Phillips. » Études Anglaises 69.3 (2016): 321-333.


(7) « Laughing Out Loud with Jonathan Coe: A Conversation. »Études britanniques contemporaines 51 (2016). https://ebc.revues.org/3371


(8) « B.S. Johnson and Zulfikar Ghose: Friends and Writers. A Conversation with Zulfikar Ghose. » The B.S. Johnson Journal 1 (Summer 2014) : 111-133.


(9) « Ben Okri in Conversation. 18 October 2012. » In collaboration with Catherine Pesso-Miquel. Ed. Vanessa Guignery. The Famished Road: Ben Okri’s Imaginary Homelands. Newcastle-upon-Tyne: Cambridge Scholars Publishing, 2013. 17-29.


(10) « Abha Dawesar in Conversation. 7 October 2010. ». » Hybridity: Forms and Figures in Literature and the Visual Arts. In collaboration with Catherine Pesso-Miquel. Eds Vanessa Guignery, Catherine Pesso-Miquel and François Specq. Newcastle-upon-Tyne: Cambridge Scholars Publishing, 2012. 260-278. (avec introduction)


(11) « In Custody and Beyond: A Conversation with Anita Desai. 18 March 2009. » In collaboration with Alexis Tadié. Etudes Anglaises 62.3 (July-Sept 2009): 370-378.


(12) « Will Self at the Sorbonne. 15 December 2007. » In collaboration with François Gallix and Didier Girard. Ed. Vanessa Guignery. Voices and Silence in the Contemporary Novel in English. Cambridge : Cambridge Scholars Publishing, 2009. 26-37.


(13) « Julian Barnes : the Final Interview. 4 April 2007. » In collaboration with Ryan Roberts. Eds. Vanessa Guignery and Ryan Roberts. Conversations with Julian Barnes. Mississippi : University of Mississippi Press, 2009. 161-188.


(14) « Conversation with Graham Swift. 17 March 2007. » In collaboration with François Gallix. Ed. Vanessa Guignery. (Re-)Mapping London. Visions of the Metropolis in the Contemporary Novel in English. Paris : Éditions Publibook Université, 2008. 137-148.


(15) « Conversation with David Lodge. 29 April 2006. » In collaboration with François Gallix. Eds. Vanessa Guignery and François Gallix. Pre- and Post-Publication Itineraries of the Contemporary Novel in English. Paris : Éditions Publibook Université, 2007. 143-154.


(16) « Round table and conversation with André Brink. 18 March 2005. » In collaboration with François Gallix. Eds. Vanessa Guignery and François Gallix. Pre- and Post-Publication Itineraries of the Contemporary Novel in English. Paris : Éditions Publibook Université, 2007. 257-274.


(17) « Jennifer Johnston at the Sorbonne. 19 November 2004. » In collaboration with François Gallix and Catherine Rihoit. Études britanniques contemporaines 28 (juin 2005) : 115-41. (avec introduction)


(18) « From Then to Now and Next : An Interview with David Lodge. » In collaboration with François Gallix and Sophie Gaberel-Payen. Sources (Orléans) 18 (printemps 2005) : 9-28. (avec introduction)


(19) « Kazuo Ishiguro at the Sorbonne. 20 March 2003. » In collaboration with François Gallix and Paul Veyret. Études britanniques contemporaines 27 (juin 2004) : 1-22.


(20) « Arundhati Roy at the Sorbonne. 4th December 2002. » In collaboration with François Gallix and Catherine Pesso-Miquel. Études britanniques contemporaines 23 (déc. 2002) : 149-166.


(21) « Julian Barnes at the Sorbonne. 14th November 2001. » In collaboration with François Gallix. Études britanniques contemporaines 21 (déc. 2001) : 107-132. (avec introduction)


(22) « Julian Barnes in conversation. 9th November 2001. »  Flaubert’s Parrot de Julian Barnes “ Un symbole du logos ?”. Éds Antoine Capet, Philippe Romanski, Nicole Terrien et Aïssatou Sy-Wonyu. Rouen : Publications de l’Université de Rouen, 2002. 119-133.


(23)« History in question(s) : An Interview with Julian Barnes. » Sources (Orléans) 8 (printemps 2000) : 59-72. (avec introduction)


Prefaces and afterwords

(1) « Introduction. Exploring Faults and Fault Lines. » Études britanniques contemporaines 64 (juin 2023).


(2) « Introduction. Contemporary Nigerian Literature in English: An Orchestra of Pluralities. » Études anglaises 75.2 (avril-juin 2022) : 131-146.

 

(3) « Renaissances. » En collaboration avec Catherine Bernard.  Études britanniques contemporaines 62 (juin 2022).


(4) « Introduction. » The Famished Road by Ben Okri. New York: Knopf / Everyman's Library, 2021. vii-xix.

(5) « Afterword. » Hulme’s Investigations Into the Bogart Script, by Zulfikar Ghose. Peach Publishing, 2017. Kindle Edition.

(6) En collaboration avec Christian Gutleben.« Parcours critiques: lectures plurielles de Crossing the River de Caryl Phillips. » Traversée d’une oeuvre: Crossing the River de Caryl Phillips.  Cycnos 32.1 (2016): 7-25.

(7) Guignery, Vanessa. « Introduction. LOL! Comedy, humour and satire in the literature and visual arts of the 20th and 21st centuries in Britain. » Études britanniques contemporaines 51 (2016). https://ebc.revues.org


(8) En collaboration avec Marc Porée. « Not another nail in the (British) novel’s coffin. » The British Contemporary Novel: 2008-2015. Eds Marc Porée and Vanessa Guignery. Études anglaises 68.2 (avril-juin 2015) : 131-142.


(9) «Jonathan Coe: portrait de l'écrivain en funambule.» Notes marginales et bénéfices du doute, de Jonathan Coe. Paris: Gallimard, 2015. 9-16.


(10) « The Balance of Opposites in Alice Munro’s Dance of the Happy Shades. »The Inside of a Shell: Alice Munro’s Dance of a Happy Shades. Ed. Vanessa Guignery. Newcastle upon Tyne: Cambridge Scholars Publishing, 2015. 1-24.


(11) « To See or Not to See: Ben Okri’s The Famished Road. » Ed. Vanessa Guignery. The Famished Road: Ben Okri’s Imaginary Homelands. Newcastle-upon-Tyne: Cambridge Scholars Publishing, 2013. 1-16.


(12) « Les patries imaginaires de la littérature britannique. »La littérature anglaise contemporaine. En collaboration avec Marilyn Hacker. Siècle 21 20 (printemps 2012).


(13) « Hybridity: Why it Still Matters. » Hybridity: Forms and Figures in Literature and the Visual Arts. Eds Vanessa Guignery, Catherine Pesso-Miquel and François Specq. Newcastle-upon-Tyne: Cambridge Scholars Publishing, 2012. 1-8.


(14) « Introduction : Criss-Crossing Lines. » Worlds within Words: Twenty-first Century Visions on the Work of Julian Barnes. Special issue. American, British and Canadian Studies 13 (Dec. 2009). Sibiu : Blaga University Press, 2009. 13-22.


(15) « So Many Words, so Little Said. » Voices and Silence in the Contemporary Novel in English. Cambridge : Cambridge Scholars Publishing, 2009. 1-8.


(16) « Fictions of London. » (Re-)Mapping London. Visions of the Metropolis in the Contemporary Novel in English. Paris : Éditions Publibook Université, 2008. 11-17.


(17) « The Infinite Journey of Books. » Pre- and Post-Publication Itineraries of the Contemporary Novel in English. Paris : Éditions Publibook Université, 2007. 11-19.


(18) Récits de voyage et romans voyageurs. Aspects de la littérature contemporaine de langue anglaise. Aix-en-Provence : Publication de l’Université de Provence, 2006. 7-9.


(19) Crime fictions. Subverted codes and new structures. In collaboration with François Gallix. Paris : Presses Universitaires de la Sorbonne, 2004.


(20) Les Littératures de genre. Typologie, codes et nouvelles structures. En collaboration avec François Gallix. Paris X Nanterre : Confluences XX, 2002. 5-18.